Większość firm, które chcą się rozwijać cały czas poszukuje nowych rynków zbytu, co wymaga ponoszenia znacznych nakładów finansowych. Od 2022 roku przedsiębiorcy mogą w tym zakresie skorzystać z dodatkowego wsparcia w ramach ulgi na ekspansję wprowadzoną przez Polski Ład.
Do wydatków tych zaliczają się koszty:
Wszystkie wymienione powyżej koszty uzyskania przychodów jakie zostały poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów mogą zostać odliczone w przypadku kiedy nie zostały zwrócone podatnikowi w żadnej innej formie lub nie zostały odliczone od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym.
Produkty są to rzeczy wytworzone przez przedsiębiorcę. Nie są nimi towary handlowe zakupione w celu dalszej odsprzedaży. Muszą to być koniecznie rzeczy wyprodukowane przez podatnika.
Z kolei zwiększenie przychodów ze sprzedaży produktów, to odpłatne zbycie produktów do podmiotu, który nie jest podmiotem powiązanym, co oznacza, że z ulgi na ekspansję nie skorzystają przedsiębiorcy dokonujący sprzedaży na rzecz podmiotów powiązanych.
Ulga na ekspansję może być odliczona w zeznaniu za rok podatkowy, w którym przedsiębiorca poniósł koszty na zwiększenie przychodów pochodzących ze sprzedaży produktów. W przypadku odnotowania straty lub dochodu niższego od kwoty przypadających odliczeń, to przedsiębiorca może dokonać odliczenia odpowiednio w całej kwocie lub w pozostałej części w następnych zeznaniach za kolejne 6 lat podatkowych następujących bezpośrednio po roku, w którym podatnik skorzystał lub miał prawo skorzystać z odliczenia.
Na skróty
Czym jest ulga na ekspansję?
Ulga na ekspansję, to dodatkowe odliczenie od podstawy opodatkowania kosztów poniesionych przez przedsiębiorcę w celu rozszerzenia rynków zbytu. Należą do nich koszty uzyskania przychodów mające na celu zwiększenie przychodu ze sprzedaży produktów. W ten sposób przedsiębiorcy otrzymali dodatkowe wsparcie, które da im szansę na wyższy przychód ze sprzedaży produktów i tym samym pozwoli dalej się rozwijać.Ulga na ekspansję – dla kogo?
Z ulgi na ekspansję skorzystają przedsiębiorcy prowadzący pozarolniczą działalność gospodarczą, których przychody opodatkowane są:- skalą podatkową (PIT-36)
- podatkiem liniowym (PIT-36L)
- podatkiem dochodowym od osób prawnych (CIT-8).
Ulga na ekspansję – warunki
W przypadku kiedy przedsiębiorca w ciągu kolejnych 2 lat podatkowych licząc od końca roku, w którym poniósł koszty związane z powiększeniem przychodu ze sprzedaży produktów i:- zwiększył przychody ze sprzedaży własnych produktów w kolejnym roku
- osiągnął przychody ze sprzedaży produktów nieoferowanych do tej pory
- osiągnął przychody ze sprzedaży produktów nieoferowanych do tej pory w danym kraju.
Ulga na ekspansję – jakie wydatki można zaliczyć?
Nie wszystkie wydatki poniesione w działalności mogą wchodzić w zakres ulgi na ekspansję. Przede wszystkim muszą to być wydatki pozwalające zwiększyć sprzedaż produktów zgodnie z definicją zawartą w ustawie o PIT. Znajduje się w niej zamknięty katalog wydatków uprawniających do skorzystania z ulgi na ekspansję.Do wydatków tych zaliczają się koszty:
- uczestnictwa w targach poniesione na organizację miejsca wystawowego, również zakup biletów lotniczych, zakwaterowanie, wyżywienie dla pracowników i podatnika
- działań promocyjno-informacyjnych, również zakup przestrzeni reklamowych, przygotowanie strony internetowej, publikacja broszur prasowych, katalogów informacyjnych oraz ulotek dotyczących produktów
- dostosowania opakowań produktów do wymagań kontrahentów
- przygotowania dokumentacji umożliwiającej sprzedaż produktów zwłaszcza dokumentacji dotyczącej certyfikacji towarów i rejestracji znaków towarowych
- przygotowania dokumentacji potrzebnej do przystąpienia do przetargu, jak również w celu składania ofert innym podmiotom.
Wszystkie wymienione powyżej koszty uzyskania przychodów jakie zostały poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów mogą zostać odliczone w przypadku kiedy nie zostały zwrócone podatnikowi w żadnej innej formie lub nie zostały odliczone od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym.
Produkty są to rzeczy wytworzone przez przedsiębiorcę. Nie są nimi towary handlowe zakupione w celu dalszej odsprzedaży. Muszą to być koniecznie rzeczy wyprodukowane przez podatnika.
Z kolei zwiększenie przychodów ze sprzedaży produktów, to odpłatne zbycie produktów do podmiotu, który nie jest podmiotem powiązanym, co oznacza, że z ulgi na ekspansję nie skorzystają przedsiębiorcy dokonujący sprzedaży na rzecz podmiotów powiązanych.
Ulga na ekspansję, tylko w zeznaniu rocznym
Jeżeli w/w warunek nie zostanie spełniony, a podatnik skorzysta z odliczenia, to zgodnie z przepisami ustawy o PIT zobowiązany jest do:- do doliczenia wcześniej odliczonej kwoty w zeznaniu rocznym składanym za rok podatkowy, w którym upłynął termin do osiągnięcia przychodów ze sprzedaży produktów.
Ulga na ekspansję może być odliczona w zeznaniu za rok podatkowy, w którym przedsiębiorca poniósł koszty na zwiększenie przychodów pochodzących ze sprzedaży produktów. W przypadku odnotowania straty lub dochodu niższego od kwoty przypadających odliczeń, to przedsiębiorca może dokonać odliczenia odpowiednio w całej kwocie lub w pozostałej części w następnych zeznaniach za kolejne 6 lat podatkowych następujących bezpośrednio po roku, w którym podatnik skorzystał lub miał prawo skorzystać z odliczenia.
Data publikacji: 2022-01-26, autor: FakturaXL