Aby skutecznie prowadzić biznes, konieczne jest planowanie budżetu firmy. Niezbędne jest wyznaczania wpływów i wydatków firmy, chociażby na prowadzenie działalności, wynagrodzenie, jakie otrzymują zatrudnione osoby albo spłatę zobowiązań. jak zaplanowac budzet w firmie

Planowanie budżetu w firmie – co to jest?

Planowanie budżetu jest wykorzystywane do przewidywania przyszłych przychodów oraz wydatków, co pozwala przede wszystkim na planowanie finansowe, zarządzanie zasobami i ułatwia osiąganie celów biznesowych. Pamiętajmy, że dzięki budżetowi można wyznaczyć, ile środków musi zgromadzić firma, aby była w stanie zrealizować wyznaczone cele.

Mając jak najwięcej informacji związanych z budżetem można rozpoznać, a także pokonać przeszkody finansowe, monitorować wydatki oraz je ograniczyć. Należy również zaznaczyć, że podczas planowania budżetu niezbędne jest aktualizowanie planów kosztów, a także przychodów i ich elastyczność związana ze zmiennymi warunkami biznesowymi.

Jak skutecznie planować budżet firmy?

Cały proces zaczyna się od wyboru osób, na których spoczywa odpowiedzialność za proces budżetowania. W praktyce oznacza to osoby z działu marketingu, sprzedaży, logistyki, HR, finansów, administracji i innych.

Drugim etapem jest wyznaczenie najważniejszych wskaźników, które odgrywają kluczowe znaczenie w wynikach finansowych i operacyjnych, a podlegają stałej weryfikacji. W praktyce oznacza to chociażby liczbę nowych klientów, wskaźniki konwersji, wyniki, jakie przynosi kampania reklamowa i inne.

Trzeci etap to wyznaczenie celów strategicznych i operacyjnych, aby następnie przygotować prognozy. W prognozach uwzględniane są dane finansowe, aktualna sytuacja, jaka panuje na rynku i inne czynniki.

W dalszej kolejności ma miejsce przygotowanie modelu finansowego – podstawą są uzyskane dane i wyznaczone cele. Do przygotowania modelu służą chociażby prognozy i planowane działania. Wśród kluczowych cech charakterystycznych należy uwzględnić elastyczność, gdyż wielokrotnie konieczne jest dokonanie aktualizacji planów bądź podejmowanych działań.

Następny etap to analiza i akceptacja budżetu przez zarząd firmy. Budżet zostanie zaakceptowany, gdy odpowiada celom strategicznym i operacyjnym. Przypomnijmy, że korekty są cały czas możliwe.

Następnie odbywa się implementacja budżetu, czyli jego wdrożenie. Informacja o limitach budżetowych zostaje przekazana do każdego działu wraz z zaplanowanymi celami.

Kolejny etap to monitorowanie i kontrola. Wykonanie budżetu jest porównywane z planem. Porównywanie powinno stanowić stały element występujący w równych odstępach czasu – to skuteczny sposób, aby na bieżąco modyfikować działania.

Następnie odbywa się rewizja albo aktualizacja budżetu.

Początek planowania budżetu

Analiza historycznych danych finansowych to pierwszy etap procesu, co pozwala na weryfikację wzorów i trendów, a to z kolei krok do szacowania wyników. Dane ułatwiają też wyznaczenie, jakie wydatki będzie musiała ponieść firma, co usprawni kontrolę pieniędzy i pozwoli przewidzieć, jakie kwoty będą potrzebne. Uzyskane dane usprawniają proces planowania wynikający z panującej na rynku sezonowości.

Znajomość danych pozwala na oszczędzanie i inwestycje oraz zmianę strategii i uniknięcie niepowodzeń.

Prognozowanie przychodów i planowanie wydatków – jaką rolę odgrywa w budżetowaniu?

Prognozowanie przychodów pozwala określić, jakie zarobki osiągnięte zostaną przez firmę w najbliższych latach. W tym celu można wykorzystać metodą historyczną (sprawdzanie danych historycznych, które ułatwiają wyznaczania trendów), metodę rynkową (analiza rynku oraz konkurencji), metodę opartą na sprzedaży (planowanie przychodów na podstawie wyznaczonych działań sprzedażowych).

W planowaniu wydatków firma musi wziąć pod uwagę koszty stałe, koszty zmienne oraz koszty bezpośrednie i pośrednie.

Czynniki zewnętrzne i ryzyko w planowaniu budżetu

Czynniki zewnętrzne i zmiany rynkowe odgrywają istotną rolę w planowaniu budżetu. Ważne są chociażby zmiany w popycie, oferowane dobra bądź usługi, wartość wydatków ponoszonych na używane produkty, zmiany przepisów i inne. Nie należy zapominać także o inflacji, która ma spory wpływ na koszty firmy, a także wartość oferowanych dóbr i usług.

Dla firm międzynarodowych bardzo istotne będzie ryzyko kursowe, gdyż ma bezpośredni wpływ na przychody oraz wydatki.


Data publikacji: 2024-08-31, autor: FakturaXL

ZADAJ PYTANIE DO ARTYKUŁU