Rozpoczęcie prowadzenia działalności gospodarczej poprzedza rejestracja firmy w CEIDG lub w przypadku założenia spółki w KRS-ie. Rejestracja wymaga wcześniejszego przygotowania pod kątem planowania kolejnych kroków prowadzonej działalności.
W Polsce podatnicy mają do wyboru formy opodatkowania:
Na skróty
Rejestracja firmy – czy zawsze jest konieczna?
Przedsiębiorca, który chce sprzedawać towary i usługi nie zawsze musi rejestrować działalność. Obecnie w Polsce po spełnieniu określonych warunków można prowadzić działalność nierejestrową, inaczej nierejestrowaną, czy nieewidencjonowaną. Jednym z podstawowych warunków jest świadczenie usług/sprzedaż towarów na maksymalną łączną kwotę o wartości 50% minimalnego wynagrodzenia w każdym miesiącu.Konkurencja na rynku oraz zapotrzebowanie na towar/usługi
Przedsiębiorca zanim rozpocznie działalność powinien najpierw:- dokonać rozeznania na rynku
- zobaczyć jak działa konkurencja, jakie produkty proponuje
- jak duże jest zapotrzebowanie na produkty, które przedsiębiorca chce oferować
- jakie są trendy na rynku, co cieszy się największym zainteresowaniem.
Klient najważniejszy
Przedsiębiorca powinien wyjść do potencjalnych klientów z zapytaniem czego oczekują od produktu/usługi, co jest im potrzebne, czego im brakuje. Sposoby dotarcia do klienta mogą być bardzo różne, od ankiety aż po wszelakie konkursy, a nawet badanie rynku. Warto rozważyć obecność w mediach społecznościowych tematycznie powiązanych z branżą, w której przedsiębiorca ma zamiar prowadzić działalność. W ten sposób można łatwiej dotrzeć do sporej grupy osób i zadać pytanie członkom jakie mają potrzeby, zainteresowania.Do kogo kierowana jest oferta?
Oferta powinna być skierowana do określonej grupy odbiorców, do której mają trafiać towary lub usługi. Grupę docelową najlepiej określić w oparciu o wiek (przedział wiekowy), zainteresowania, rodzaj komunikacji itp. I w tym przypadku najlepszym rozwiązaniem na dzień dzisiejszy jest przynależność do grup społecznościowych, ponieważ na dzień dzisiejszy jest to miejsce, w którym najłatwiej jest poznać potrzeby klientów. Można np. zadać pytanie o jakiś towar, czy są osoby zainteresowane jego zakupem lub co się im w nim podoba, a co nie itp.Forma prawna działalności – jednoosobowa działalność gospodarcza, czy spółka?
Każda działalność gospodarcza musi być prowadzona w określonej formie prawnej. Przedsiębiorca powinien przeanalizować jaka forma będzie dla niego bardziej opłacalna, czy jednoosobowa działalność gospodarcza, czy firma prowadzona w formie spółki. W niektórych przypadkach, zwłaszcza jeżeli firmę zamierza założyć kilka osób, korzystniejsze może okazać się zarejestrowanie spółki niż prowadzenie kilku odrębnych działalności, w których każda z osób samodzielnie musi ponosić koszty i załatwiać szereg formalności oraz wykonywać inne czynności.Właściwa forma opodatkowania
Wybór odpowiedniej formy opodatkowania ma duże znaczenie. Przy wyborze należy kierować się kilkoma aspektami. Istotne znaczenie ma kraj, w którym będzie prowadzona działalność, jak również rodzaje form dostępnych w danym państwie.W Polsce podatnicy mają do wyboru formy opodatkowania:
- zasady ogólne (skala podatkowa)
- podatek liniowy
- ryczałt.
Księgowość
Przedsiębiorca może samodzielnie prowadzić sprawy księgowe lub powierzyć je biuru rachunkowemu. Druga opcja może jest droższa, ale z drugiej strony zapewnia przedsiębiorcy poczucie bezpieczeństwa związane z popełnieniem ewentualnego błędu. Samodzielna księgowość oznacza dla niego więcej obowiązków, pilnowanie terminów płatności, ciągłe śledzenie zmian zachodzących w przepisach podatkowych itp. Z kolei księgowość oddana w ręce profesjonalnych księgowych to dla przedsiębiorcy duża oszczędność czasu i nerwów.
Data publikacji: 2022-03-07, autor: FakturaXL