Od dnia 8 stycznia 2022 roku obowiązuje tzw. Rozporządzenie zaliczkowe. Zostało wydane przez Ministra Finansów i zmienia zasady rozliczania zaliczek na podatek dochodowy. Jaki wpływ ma na ulgę dla klasy średniej?
Pracodawca ma obowiązek do stosowania przepisów Rozporządzenia zaliczkowego. Oznacza to, że jeżeli przy obliczaniu zaliczki na podatek dochodowy nie zastosuje ulgi dla klasy średniej, a zaliczka przewyższy kwotę obliczoną zgodnie ze starymi zasadami, to mimo wszystko pracodawca będzie musiał zastosować ulgę nawet jeżeli pracownik złożył wniosek o jej niestosowanie.
Na skróty
Ulga dla klasy średniej – kiedy należy ją stosować?
Ulga dla klasy średniej obowiązuje od 1 stycznia 2022 roku. Została wprowadzona przepisami Polskiego Ładu. Pracownik ma prawo złożyć rezygnację do niestosowania ulgi dla klasy średniej nawet w trakcie roku podatkowego. Czy wejście w życie Rozporządzenia zaliczkowego ma wpływ na zastosowanie ulgi?Rozporządzenie zaliczkowe, a ulga dla klasy średniej
Rozporządzenie zaliczkowe dotyczy wszystkich wypłat dokonanych od 1 stycznia 2022 roku. Zgodnie z regulacjami jakie zostały zawarte w Rozporządzeniu zaliczka na podatek dochodowy wyliczona na podstawie zasad obowiązujących w Polskim Ładzie nie może przekraczać wysokości zaliczki obliczonej na dzień 31 grudnia 2021 roku, czyli wg starych zasad. Pracodawca będzie odprowadzał zaliczkę w niższej wysokości, co oznacza, że nie zawsze będzie możliwe zastosowanie ulgi dla klasy średniej i tym samym złożony wniosek o jej niestosowanie będzie nieskuteczny.Pracodawca ma obowiązek do stosowania przepisów Rozporządzenia zaliczkowego. Oznacza to, że jeżeli przy obliczaniu zaliczki na podatek dochodowy nie zastosuje ulgi dla klasy średniej, a zaliczka przewyższy kwotę obliczoną zgodnie ze starymi zasadami, to mimo wszystko pracodawca będzie musiał zastosować ulgę nawet jeżeli pracownik złożył wniosek o jej niestosowanie.
Rozporządzenie zaliczkowe – kto nie musi stosować?
Niektóre osoby mogą zostać zwolnione ze stosowania zaliczek naliczanych zgodnie z Rozporządzeniem. Dotyczy to niżej wymienionych sytuacji:- emeryt lub rencista zatrudniony na etacie
- przedsiębiorca prowadzi działalność gospodarczą korzysta z opodatkowania na zasadach ogólnych i jednocześnie zatrudniony jest na etacie
- pracownik zatrudniony jest na 2 etatach w 2 różnych firmach składa wniosek o niestosowanie rozporządzenia do firmy, w której nie uwzględnia kwoty wolnej w zaliczce na podatek.
Data publikacji: 2022-03-07, autor: FakturaXL