Z dniem 1 stycznia 2020 roku zaczęła obowiązywać znowelizowana ustawa o przeciwdziałaniu nadmiernym opóźnieniom w transakcjach handlowych. Celem jej wprowadzenia jest zwalczanie zatorów płatniczych oraz zapobieganie ustalaniu nadmiernie wydłużonych terminów zapłaty w podpisywanych umowach.
Zgodnie z definicją znajdującą się w załączniku I rozporządzenia Komisji UE nr 651/2014, przedsiębiorstwa dzielą się na:
W przypadku terminów zapłaty w transakcjach handlowych, w których dłużnikiem jest podmiot publiczny obowiązują inne zasady od tych przedstawionych powyżej.
Do przedsiębiorców zobowiązanych do przekazywania powyższych sprawozdań należą:
W nowych przepisach zostały określone nowe reguły dotyczące ustalania maksymalnych terminów odnoszących się do płatności w transakcjach B2B. Mają one pomóc w likwidacji lub zmniejszaniu problemów związanych z pozycją jaką mają na rynku mikro, małe i średnie firmy, co może mieć korzystny wpływ na rozwój polskiej gospodarki.
Od 2020 roku wysokość rekompensaty zależy od wartości odzyskiwanej należności i odpowiednio wynosi:
Zakaz dotyczy podmiotów niebędących podmiotami publicznymi, czyli:
Jednym z obowiązków należących do Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) jest ustalenie czy dany podmiot nadmiernie spóźnia się ze spełnianiem świadczeń pieniężnych. Postępowanie prowadzone jest z urzędu w oparciu o dane uzyskane z Krajowej Informacji Skarbowej lub na podstawie otrzymanego zgłoszenia. Może zostać zrealizowane w ramach kontroli przeprowadzonej przez pracownika UOKiK lub Inspekcji Handlowej.
Jeżeli podmiot nadmiernie opóźnia się z płatnością, to Prezes UOKiK ma prawo nałożyć na dany podmiot administracyjną karę pieniężną, której wysokość zależy od:
Na skróty
Nowe zapisy w ustawie
W znowelizowanej ustawie znalazły się zapisy wprowadzające 60-dniowy termin płatności dla transakcji tzw. asymetrycznych, czyli takich, w których wierzycielem jest podmiot należący do MŚP (małe i średnie przedsiębiorstwa), a dłużnikiem duży przedsiębiorca. Inną nowością jest nałożenie na największe podmioty oraz podatkowe grupy kapitałowe obowiązku wykonywania i przedkładania sprawozdania zawierającego terminy zapłaty w transakcjach handlowych.Zatory płatnicze jako największy problem przedsiębiorców
Nowe przepisy zostały wprowadzone w celu poprawy sytuacji mikro, małych oraz średnich firm, które często skazane są na zatory płatnicze i w związku z tym ponoszą dodatkowe koszty prowadzenia działalności związane z należnościami przeterminowanymi, osłabieniem inwestycji i wzrostem cen. Zatory płatnicze powstają głównie przez wydłużone terminy płatności, a także przez nierzetelną zapłatę należności.Transakcje handlowe – nowe terminy płatności
Zgodnie ze zmienionymi przepisami, terminy płatności zależne są od charakteru transakcji (symetryczna, czy asymetryczna).Zgodnie z definicją znajdującą się w załączniku I rozporządzenia Komisji UE nr 651/2014, przedsiębiorstwa dzielą się na:
- mikroprzedsiębiorstwo – przedsiębiorstwo zatrudniające mniej niż 10 pracowników o rocznym obrocie lub sumie bilansowej nie przekraczających 2 mln euro
- małe przedsiębiorstwo – przedsiębiorstwo zatrudniające mniej niż 50 pracowników o rocznym obrocie lub sumie bilansowej nie przekraczających 10 mln euro
- średnie przedsiębiorstwo – przedsiębiorstwo zatrudniające mniej niż 250 pracowników o obrocie nie przekraczającym 50 mln euro lub rocznej sumie bilansowej nie przekraczającej 43 mln euro
- duże przedsiębiorstwo – przedsiębiorstwo inne niż te wskazane powyżej.
Transakcja symetryczna i asymetryczna
Transakcja symetryczna ma miejsce w sytuacji kiedy:- wierzycielem i dłużnikiem są: dwie jednostki należące do MŚP, dwoje dużych przedsiębiorców lub dłużnikiem jest MŚP, a wierzycielem duży przedsiębiorca
- podstawowym terminem zapłaty jest termin 60-dniowy, który można zmodyfikować pod warunkiem, że strony w umowie ustalą inny termin i ustalenie to nie będzie rażąco nieuczciwe wobec wierzyciela.
- wierzycielem jest jednostka należąca do MŚP, a dłużnikiem jest duży przedsiębiorca
- termin zapłaty jaki został określony w umowie nie może przekroczyć 60 dni od dnia doręczenia dłużnikowi faktury lub rachunku, które potwierdzają dostawę towaru lub wykonanie usług.
W przypadku terminów zapłaty w transakcjach handlowych, w których dłużnikiem jest podmiot publiczny obowiązują inne zasady od tych przedstawionych powyżej.
Transakcje handlowe – sprawozdanie o terminach zapłaty
Największe przedsiębiorstwa mają obowiązek wykonywania sprawozdań o stosowanych przez nie terminach zapłaty w transakcjach handlowych za poprzedni rok kalendarzowy w terminie do 31 stycznia każdego następnego roku.Do przedsiębiorców zobowiązanych do przekazywania powyższych sprawozdań należą:
- podatkowe grupy kapitałowe niezależnie od wysokości osiągniętych przychodów
- podatnicy inni niż podatkowe grupy kapitałowe, których wartość przychodu jaką uzyskali w roku podatkowym była wyższa od równowartości 50 mln euro w przeliczeniu na złotówki wg średniego kursu euro ogłaszanego przez NBP w ostatnim dniu roboczym roku kalendarzowego.
Podwyższone odsetki za opóźnienie
Znowelizowana ustawa zawiera wyższe stawki odsetek. Zmianą nie zostały objęte publiczne podmioty lecznicze. Od 1 stycznia 2020 roku obowiązuje stopa referencyjna NBP + 10 pp. Od 1 stycznia 2020 roku odsetki wynoszą 11,5%.W nowych przepisach zostały określone nowe reguły dotyczące ustalania maksymalnych terminów odnoszących się do płatności w transakcjach B2B. Mają one pomóc w likwidacji lub zmniejszaniu problemów związanych z pozycją jaką mają na rynku mikro, małe i średnie firmy, co może mieć korzystny wpływ na rozwój polskiej gospodarki.
Udzielenie rekompensaty
Art. 10 ustawy o przeciwdziałaniu nadmiernym opóźnieniom w transakcjach handlowych mówi, że wierzyciel ma prawo do uzyskania rekompensaty za koszty poniesione na odzyskanie należności. Rekompensata należna jest od dnia nabycia prawa do odsetek za opóźnienie w transakcjach handlowych bez konieczności wezwania do jej zapłaty.Od 2020 roku wysokość rekompensaty zależy od wartości odzyskiwanej należności i odpowiednio wynosi:
- 40 euro – wartość świadczenia pieniężnego nie przekracza 5 000 zł
- 70 euro – wartość świadczenia pieniężnego jest wyższa niż 5 000 zł, a niższa niż 50 000 zł
- 100 euro – wartość świadczenia pieniężnego jest równa lub wyższa od 50 000 zł.
Zakaz nadmiernego opóźniania się ze spełnieniem świadczenia pieniężnego
Kolejną nowością uwzględnioną w ustawie o przeciwdziałaniu nadmiernym opóźnieniom w transakcjach handlowych jest umieszczenie punktu o zakazie nadmiernego opóźniania się.Zakaz dotyczy podmiotów niebędących podmiotami publicznymi, czyli:
- przedsiębiorców (zgodnie z Prawem przedsiębiorców) oraz podmiotów prowadzących działalność w rozumieniu art. 6 ust. 1 Prawa przedsiębiorców (przykładowo rolników wynajmujących pokoje)
- osób wykonujących wolny zawód
- oddziałów i przedstawicielstw przedsiębiorców zagranicznych, przedsiębiorców z państw UE, państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (strony umowy o Europejskim Obszarze gospodarczym lub Konfederacji Szwajcarskiej)
- podmiotów, o których mówi art. 3 ust. 1 ustawy Prawo zamówień publicznych, jak np. jednostki sektora finansów publicznych.
Jednym z obowiązków należących do Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) jest ustalenie czy dany podmiot nadmiernie spóźnia się ze spełnianiem świadczeń pieniężnych. Postępowanie prowadzone jest z urzędu w oparciu o dane uzyskane z Krajowej Informacji Skarbowej lub na podstawie otrzymanego zgłoszenia. Może zostać zrealizowane w ramach kontroli przeprowadzonej przez pracownika UOKiK lub Inspekcji Handlowej.
Jeżeli podmiot nadmiernie opóźnia się z płatnością, to Prezes UOKiK ma prawo nałożyć na dany podmiot administracyjną karę pieniężną, której wysokość zależy od:
- wartości świadczeń pieniężnych spełnionych lub niespełnionych po terminie
- stawki odsetek ustawowych za opóźnienie w transakcjach handlowych
- okresu przez jaki podmiot spóźniał się z zapłatą.
Podsumowanie
Omówiona ustawa z dnia 19 lipca 2019 roku o zmianie niektórych ustaw w celu ograniczenia zatorów płatniczych poza wskazanymi zmianami zawiera także inne niewymienione tutaj rozwiązania, których celem jest poprawa płynności finansowej, zwłaszcza wśród małych podmiotów. Duża część zmian została wprowadzona do przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz prawnych, a także do ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, jak również do Kodeksu cywilnego.
Data publikacji: 2021-09-21, autor: FakturaXL
ZADAJ PYTANIE DO ARTYKUŁU
ania
11 Maj 2023
Jesli jako male przedsiębiorstwo (dłużnik) ustalę z moim dostawcą termin powyżej 60 dni (np mailowo) to to jest OK?